Kan iemand met een paranoide persoonlijkheidsstoornis "normaal" functioneren op een werk te midden van andere medewerkers ?

In wat voor soort functie zou zo iemand het beste kunnen functioneren, aan welke werkomgeving moet je dan denken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
systeembeheerder!

Antwoorden (2)

Problemen op het werk en in persoonlijke relaties komen frequent voor bij mensen met een paranoïde persoonlijkheidsstoornis. Achterdocht kan omslaan in dreiging naar anderen. Wrok kan omslaan naar wraak. In combinatie met andere persoonlijkheidstrekken (zoals neiging tot afreageren, lak hebben aan wetgeving en moraal) kan het zelfs gevaarlijk worden. Een paranoïde persoonlijkheidsstoornis valt op door de achterdocht waarmee de persoon reageert. Een achterdochtig iemand praat erover hoe anderen hem of haar willen benadelen en zo iemand kan soms met moeite toegeven dat hij of zij overal wat achter zoekt. Iemand die enerzijds overmatig jaloers is en anderzijds weinig in staat lijkt tot het geven van liefde en warmte kan aan een paranoïde persoonlijkheidsstoornis lijden. Mensen die zich laten voorstaan op hun redelijkheid kunnen juist heel onredelijk wantrouwen koesteren. Zij praten niet makkelijk over hun eigen gevoelens en zijn eerder geneigd die te ontkennen of op anderen te projecteren.

Wat voor een soort functie daarbij past? Ik vermoed een functie waarbij veel zelfstandig gewerkt kan worden en er niet al te veel contact is met klanten e.d.
Normaal functioneren is mogelijk maar moeilijk, maar met de juiste begeleiding en eventueel medicijnen is er denk ik veel mogelijk.
Deze vraag kan goed neergelegd worden bij een behandeld arts (bijvoorbeeld psychiater) of bij het UWV.
Er zijn ook speciale trajecten, bijvoorbeeld IPS (Indivdual Placement and Support) die kunnen helpen om de combinatie psychiatrische aandoening en betaald werk mogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde hier op reageren, maar alles is al gezegd. +
In tegenstelling tot bv lijders aan manisch depressiviteit, waar de stoornis voortkomt in wanen of psychoses, heeft iemand die paranoide is deze stoornis altijd. Een baan voor zo iemand zal altijd beschermd moeten zijn, cq met medeweten van de medewerkers. Ik denk dat het werk niet veel verder komt dan schoonmaken, lopende bandwerk, plantsoenendienst etc en dan bij voorkeur in een specialistisch bedrijf.